خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

علائم آپنه خواب و راه های درمان آن


 به طور کلی افراد مبتلا به آپنه خواب از مشکلات تنفسی خود در شب آگاه نیستند.
قيمت 0ريال

علائم آپنه خواب و راه های درمان آن
علائم آپنه خواب و راه های درمان آن

علائم آپنه خواب

برخی از علائمی که فرد مبتلا به آپنه ممکن است داشته باشد و باید به آنها توجه کرد عبارت‌اند از:

  • خشکی دهان پس از بیدارشدن
  • خر و پف با صدای بلند: رایج‌ترین علامت آپنه انسدادی و مرکزی
  • عرق کردن زیاد در شب
  • تکرر ادرار
  • سردرد صبحگاهی
  • خواب‌آلودگی در طی روز
  • افسردگی
  • بی‌خوابی

به طور کلی افراد مبتلا به آپنه خواب از مشکلات تنفسی خود در شب آگاه نیستند. خواب‌آلودگی بیش از حد در روز، واضح ترین علامتی است که افراد مبتلا به آپنه خواب که به ‌تنهایی زندگی می‌کنند، متوجه آن می‌شوند.

تشخیص آپنه

بیماری آپنه خواب بیشتر اوقات تشخیص داده نمی‌شود زیرا در حالت هوشیاری اتفاق نمی‌افتد. باید کسی درکنار شما باشد تا متوجه شوید. زیرا در طول روز برای فرد مشکل آپنه پیش نخواهد آمد. خر و پف نشانه مهمی است که باید به آن توجه شود.

برای تشخیص این بیماری باید تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس و میزان اکسیژن خون را در طی خواب بررسی کرد. پزشک تمام این علائم را کنترل می‌کند و اگر نتایج غیرعادی باشد درمان شروع می‌شود. معمولا به بیمار توصیه می‌شود که چند هفته زمان خوابیدن و بیدارشدن خود را ثبت کند.

روش‌های درمان آپنه خواب

درست است که این بیماری یک بیماری خطرناک است اما راه‌های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد.

ماسک CPAP

افراد مبتلا می‌توانند از ماسک CPAP در شب استفاده کنند. ماسک CPAP فشار هوای خفیف را به مجاری تنفسی بیمار منتقل می‌کند تا راه تنفسی باز بماند و بیمار بتواند هنگام خواب به ‌درستی نفس بکشد. این درمان برای کسانی است که درگیری شدید و متوسط دارند. همچنین درمانی موثر است ولی ایده‌آل نیست.

 

دستگاه دهان یا زبانگیر ضد خروپف

برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند یا دوست ندارند از ماسک استفاده کنند درمان‌های دیگری نیز وجود دارد. این دستگاه دهان، زبان و فک شما را از راه تنفسی دور می‌کند و به جلو می‌راند.

درمان مشکلات پزشکی مرتبط

علل احتمالی آپنه خواب مرکزی شامل اختلالات قلبی یا عصبی عضلانی است و درمان آنها ممکن است برای درمان آپنه کمک کننده باشد. همچنین در صورت اضافه ‌وزن تغییر آن می‌تواند منجر به بهبود فرد شود.

تغییر در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید

علاوه بر موارد گفته شده لازم است تغییراتی در سبک زندگی خودتان ایجاد کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید، از خوابیدن به پشت خودداری کنید، سیگار نکشید، مشروبات الکی را ترک کنید زیرا نوشیدنی‌های سنگین باعث شل شدن عضلات می‌شود. همچنین اتاق‌خواب شما باید دمای مناسبی داشته باشد.

جراحی

راه دیگر و در واقع آخرین راه جراحی است. جراحی معمولاً پس از شکست درمان های دیگر انجام می شود. سایر گزینه های درمانی حداقل باید سه ماه مورد آزمایش قرار گیرند و اگر جواب نداد برای جراحی اقدام کرد. جراحی‌ شامل بازکردن راه تنفسی، جابه‌ جایی لوزه یا برداشتن آن و رفع مشکلات فک است.

پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت